Am inceput sa predau din 2002, la inceput Hatha-yoga, dupa care numai Ashtanga-yoga.

Ashtanga-yoga (astanga insemnand opt ramuri) este un stil de Hatha-yoga, din sanscrita (in Hathayogapradipika), prefer sa scot in evidenta urmatoarea definitie: ha insemnand soarele, si tha, luna , sau invers, referindu-se in special la canalele energetice de a lungul sirei spinarii ida si pingala. O alta dimensiune a cuvantului hatha este: forta, violenta. Prin practica Hatha-yoga, implicit Ashtanga, prana sau vitalitatea este reorientata din aceste doua formatiuni, catre canalul energetic mijlociu, zis susumna, fenomen conductiv unei stari de unitate, calm, o stare transformatoare, dincolo de contraste, dualitati.

Ashtanga-yoga se bazeaza pe o metoda denumita tristhana, care inseamna a se stabili in trei locuri. Cele trei puncte pe care se aseaza atentia sunt asana, postura, drsti sau focalizarea privirii, si respiratia specifica. Aceste trei elemente sunt la baza celor sase serii posturale, grupate in: Prima serie, seria intermediara si seria avansata impartita la randul sau in avansata A, B, C, D.

Pe langa tristhana, bandha, a bandaja, a lega, a redirectiona, implica ajustarea musculara prin care prana este redirectionata in corp. Mula-bandha fiind bandha de baza, de profunzime, radacina, este activata aproape tot timpul, nu numai in timpul practicii, sta la baza aportului energetic, urmand ca celelalte legaturi in special uddiyana-bandha si jalandhara-bandha sa fie activate involuntar, atunci cand prana nu mai este dispersata.

O alta componenta de baza a stilului Ashtanga-yoga este vinyasa care inseamna printre altele: nyasa “a amplasa, a aseza” si vi “intr-un fel specific”. Vinyasa poate pune impreuna miscarea si respiratia, face legatura dintre (posturi) asana, printr-o secventa de miscari sincronizate pe respiratie. De aici multi au redenumit acest stil Ashtanga-vinyasa yoga, insa noi ne sprijinim pe invataturile familiei Jois din Mysore, care insista pe utilizarea Ashtanga-yoga pentru a ne referi la acest stil.

Cuvantul astanga se refera la Yoga celor opt ramuri, Yoga lui Patanjali, care este autorul aforismelor din Yoga-sutra, pe care se rezema majoritatea scolilor de yoga. Acest sistem se bazeaza mai intai pe yama si niyama, codul etic din Yoga-sutra, asana fiind a treia ramura din lista, urmand de pranayama, pratyahara, dharana, dhyana si samadhi.

Profesorii nostri accentueaza intotdeauna necesitatea practicii oneste a primelor doua ramuri, pe care toate celelalte se sprijina. De aceea nu putem limita aceasta practica numai la asana, ea este un intreg care atinge toate aspectele vietii noastre de zi cu zi, transformandu-ne din interior, dezvaluind calitatile noastre de non violenta si onestitate, inspre noi insine, si tot ceea ce este in jur. Aceasta practica este recomandata omului integrat în societate cu responsabilitati familiale, care nu are mult timp pentru purificarea sa interioara.

Irene Zaarour